Погана поведінка дітей в суспільних місцях – що робити?

Погана поведінка дітей в суспільних місцях - що робити? Я пішла з моїм чотирилітнім сином і його бабусею і дідусем в хороший ресторан. Це було жахливо. Він весь час злізав з свого стільця і повзав під столом. Він пролив молоко і нічого не став їсти. Мені було дуже ніяково. Ніколи більше не візьму його туди.

Чому поведінкові проблеми виявляються в суспільних місцях?
Коли ви йдете з дітьми в магазин, до лікаря, в кіно і ресторан, це може виявитися важким випробуванням. Хто з нас не бачив, як в магазині малюк закочує істерику, коли йому не купили улюблених цукерок? Поведінка дітей може погіршуватися в суспільних місцях з цілого ряду причин. Іноді батьки дуже зайняті розмовою один з одним, коли перекушують в кафе або обговорюють список потрібних покупок в магазині, і ігнорують тихих, добре себе провідних дітей. Тільки коли діти починають поводитися погано, їх помічають. Батьки, які звертають увагу на погану поведінку, ігноруючи хороше, вчать своїх дітей, що погано поводитися набагато вигідніше.
Друга причина поганої поведінки дітей на людях в тому, що відвідини ресторану, лікаря або кінотеатрів звичайно тривають дуже довго. Важко чекати, що дитина чотирьох або п’яти років зможе сидіти тихо, терпляче, як вам потрібно, протягом години або двох. Погана поведінка має місце, можливо, і тому, що багато дітей дуже мало бувають на людях. Невпевнені в тому, чого чекати і як потрібно поводитися, вони стають неспокійними і поводяться погано. Ці поведінкові проблеми посиляться, якщо батьки, сподіваючись уникнути скандалу, реагують на проблеми інакше, ніж удома. Малюки дуже швидко розуміють, що батьки готові поступитися навіть при простій загрозі влаштувати скандал в суспільному місці. Тому вони обов’язково повинні дізнатися, що напади люті не приносять успіху не тільки вдома, вони даремні і на людях. Звичайно, в магазинах і ресторанах діти випробовують масу спокус, що вимагає від батьків введення певних обмежень. Звичайно в суспільних місцях необхідно частіше, ніж удома, говорити дітям «НІ». Нарешті, коли маленькі діти потрапляють в оточення інших дітей, наприклад, в парку, вони переживають збудження, особливо, якщо це трапляється рідко. Діти можуть погано поводитися, щоб побачити, якої реакції чекати від тих, хто їх оточує або в спробі «показати себе». Часто це відбувається просто тому, що вони не знайомі з іншими, більш відповідними способами взаємодії в подібних ситуаціях.
Що робити
Організуйте повчальні ситуації. Хоча вилазки в суспільні місця дуже спокусливі з погляду демонстрації поганої поведінки, вони разом з тим дають можливість навчити дітей новим способам поведінки. Хитрість полягає в тому, щоб думати про ці ситуації інакше – як про можливість навчання. Наприклад, якщо ваша дитина погано поводилася у лікаря або в магазині, важливо не уникати цих місць в майбутньому. Навпаки, поверніться якнайскоріше, але організуйте все так, щоб ваша дитина добилася успіху. Це можна зробити самими різними способами.
Скажімо, ваша дочка переживає проблеми під час відвідин магазину. Вам доведеться влаштувати пробні заходи, беручи дитину з собою без наміру щось купити. Пробудьте в магазині всього 5 або 10 хвилин, щоб у дочки був шанс досягти успіху. Під час цього короткого тренування хвалить хорошу поведінку, наприклад, те, що вона стоїть поряд з вами і не витягає предмети з полиць. Обов’язково виберіть час, коли в магазині небагато народу, щоб було мало свідків, якщо вам доведеться закликати її до дисципліни.
З іншого боку, якщо проблеми виникли під час відвідин ресторану, ви можете влаштувати тренувальні вилазки в недорогі місця. Не замовляйте їжу, візьміть напої і бутерброди, щоб ви могли швидко піти. Під час таких відвідин заохочуйте хорошу поведінку за столом і в ресторані взагалі. Інший спосіб – це тренування удома: хай вся сім’я святково одягнеться, неначе для виходу в ресторан, і продемонструє свої найкращі манери. Під час цієї «гостини» потрібно хвалити дітей за всякий прояв належної поведінки.
Сформулюйте правила. Переконайтеся, що ви чітко сформулювали правила поведінки в суспільних місцях. Наприклад, ви можете нагадати дітям про правила поведінки в банку: «Пам’ятайте, що в банку ви не повинні відходити від мене, і розмовляти потрібно тихо». Так само, збираючись в бібліотеку, ви можете нагадати дітям: «У бібліотеці потрібно читати або тихо розмовляти, а не носитися з криками».
Використовуйте тайм-аут. Будьте готові привчати ваших дітей до дисципліни в суспільних місцях. Наприклад, якщо ваш син влаштує скандал в банку, можливо, вам вдасться ігнорувати його погану поведінку, якщо тільки інші дорослі не подадуть йому підтримку своєю увагою. Якщо ви не зможете ігнорувати цей інцидент, можливо, доведеться терміново піти з банку і примусити його провести короткий час в тайм-ауті прямо на вулиці. Як тільки тайм-аут закінчиться, ви можете дати йому новий шанс досягти успіху. Іноді не залишається іншого виходу, окрім як понести верескливу дитину в машину, щоб вона заспокоїлася. Важливо, щоб ваші діти засвоїли, що правила, які діють удома, діють і в інших місцях.
Не поступайтеся при істериках, тому що в цьому випадку вони повторяться.
Якщо ваша дитина тікає, коли ви знаходитеся в магазині, поясніть, що це коштуватиме йому одну хвилину сидіння в магазинному візку. Ви можете сказати: «Кожного разу, коли ти будеш від мене тікати, я садитиму тебе у візок на одну хвилину, щоб ти навчився бути зі мною поряд». Якщо ви придумали правило, будьте готові його виконати. Коли вам доводиться привчати дітей до дисципліни на людях, намагайтеся не звертати увагу на те, що про вас думають що оточують. Зосередьтесь на тому, щоб допомогти дітям контролювати свою поведінку, і на тому, щоб самим зберігати спокій. Набагато краще робити це, коли їм чотири роки, а не п’ятнадцять.

Будьте реалістами і навчайте поступово. Нереально чекати, що діти добре поводитимуться тривалий час в ресторанах, в церкві або в магазинах. Іноді краще одержати задоволення від покупок або відвідин ресторану в суспільстві дорослих, а дітей залишити удома з нянею. З іншого боку, якщо ви чекатимете, поки їм виповниться 8 або 10 років, перш ніж узяти їх з собою в церкву або ресторан, вони не знатимуть, як поводитися в цій ситуації. Всі діти незалежно від віку потребують повчального досвіду. Отже коли б ви не почали, обов’язково влаштовуйте короткі тренувальні виходи у світ і поступово збільшуйте їх тривалість. Ідея полягає в тому, щоб дати дітям можливість бути успішними, тому поспішите піти, поки вони не почали поводитися погано.
При всякій нагоді залучайте дітей до своєї діяльності. Намагайтеся залучати дітей до розмови в суспільних місцях, У зубного лікаря ви можете сказати лікарю: «Реджі хоче показати вам свої чисті зубки. Він чистить їх щодня». Або в магазині можете сказати дочці: «Дай мені, будь ласка, банку томатного соку он звідти». Ви можете використовувати ці ситуації, щоб багато чому їх навчити, наприклад тому, де ростуть ананаси, скільки коштує той або інший товар, навіщо потрібні морозилки і т.д.
Чим більше діти допомагають вам, співпрацюють і розмовляють, тим менше вірогідність того, що вони будуть погано поводитися.

Каролін Вебстер-Стреттон “Неймовірні роки”
Керівництво по виявленню і подоланню проблем для батьків дітей від 2 до 8 років

переклад: Мирон Шкробут