ПСХОЛОГІЧНІ КАЗКИ-ТЕСТИ ЛУЇЗИ ДЮСС ДЛЯ ДІТЕЙ

Ціль: дозволяє виявити ступінь залежності від одного з батьків або від обох разом.

Казка
«У гніздечку на дереві сплять пташки: тато, мама і маленьке пташеня. Раптом налетів сильний вітер, гілка зламалася, і гніздечко падає вниз: всі опинилися на землі. Тато летить і сідає на одну гілку, мама сідає на іншу. Що робить пташеня?»

Типові нормальні відповіді:

воно теж полетить і сяде на гілку;
полетить до мами, бо злякалося;
полетить до тата, бо тато сильний;
залишиться на землі, бо не вміє літати, але покличе на допомогу, і тато з мамою заберуть його.
Такі відповіді свідчать про те, що дитина має певну самостійність і вміє приймати рішення. Вірить у власні сили, може спиратися на себе навіть у складних ситуаціях.

Відповіді, на які слід звернути увагу:

залишиться на землі, бо не вміє літати;
помре під час падіння;
помре від голоду чи холоду;
про нього всі забудуть;
на нього хто-небудь наступить.
Дитина характеризується залежністю від інших людей, в першу чергу своїх батьків або тих, хто займається її вихованням. Вона не звикла приймати самостійні рішення, бачить опору в оточуючих її людях.

Інші казки-тести:

Казка-тест «Ягня». Казка дозволяє дізнатися, як дитина перенесла відлучення від грудей.
Перший варіант казки
Ціль: казка дозволяє дізнатися, як дитина перенесла відлучення від грудей.

«Жила-була овечка зі своїм ягням. Ягня вже було велике і навіть їло траву. Увечері мама давала йому трохи молока, яке він дуже любив. Але одного разу мама залишилася без молока і не змогла погодувати синочка. Що буде робити ягня?»

Типові нормальні відповіді:

буде їсти більше травички;
заплаче, потім стане їсти більше травички;
піде до іншої овечки і попросить у неї молока.

Відповіді, на які слід звернути увагу:

помре від голоду;
піде до іншої вівці і більше не повернеться до мами;
не звертатиме уваги на маму, бо вона залишила його без молока;
буде так сильно плакати, що мама десь дістане йому молока.
Другий варіант казки
Ціль: дозволяє з’ясувати наявність або відсутність почуття ревнощів до молодшого брата/сестрички, якого/яку ще годують груддю.

«Жила-була вівця зі своїм ягням. Ягня було уже велике, і їло траву. Увечері мама давала йому трохи молока, яке воно дуже любило.

Одного разу мамі принесли інше, зовсім маленьке ягнятко, яке їсть тільки молоко, бо ще не вміє, їсти травичку. Тоді мама сказала старшому ягняті, що тепер йому доведеться обійтися без молока, тому що у неї не вистачить молока на обох ягнят, і з цього дня він повинен буде, їсти тільки травичку. Як вчинило ягня?

Типові нормальні відповіді:

Ті ж, що перераховані в першому варіанті казки плюс:
буде намагатися їсти більше травички і менше молока;
спершу воно повередує, але йому сподобається маленьке ягня, тому воно буде їсти тільки травичку і т.д.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

Ті ж, що і в першому варіанті плюс:
він буде їсти тільки травичку, але буде злитися на маленьке ягнятко і на маму;
постарається прогнати маленьке ягня;
притворятиметься слухняним, а потім потайки віднесе маленьке ягня, і знову зможе пити молоко;
знайде іншу маму для маленького ягняти;
буде бити маленьке ягня і т.п.

Казка-тест «Річниця весілля батьків». Допомагає з’ясувати, як дитина бачить своє становище в сім’ї.
Ціль: з’ясувати, як дитина бачить своє становище в сім’ї, яка, на її думку, її роль у взаєминах мати – батько; дізнатися чи не відчуває дитина ревнощів до союзу своїх батьків.

«Відзначається річниця весілля батьків. Мама і тато дуже люблять один одного і хочуть весело відзначити свято. Вони запросили всіх друзів і своїх батьків. Під час свята їх дитина встає, і одна іде в сад. Що сталося, чому вона пішла?»

Типові нормальні відповіді:

пішов за квітами для мами;
пішов трохи пограти;
йому стало з дорослими нудно, тому він вирішив розважатися один;
йому набридло перебувати на святі;
йому зробили зауваження з приводу того, як він їсть (сидить, поводиться і т.д.);
Інші відповіді, що стосуються нудьги на святі повинні розглядатися як нормальні, оскільки зустрічаються досить часто.

Відповіді, на які слід звернути увагу:

пішов, бо розлютився;
хотів залишитися один;
йому стало сумно (самотньо);
ніхто не звертав на нього уваги, і він вирішив піти.
При негативних відповідях, слід задати додаткові, уточнюючі питання, попросивши дитину дати більш докладне пояснення. Цілком можливо, що дитина не захоче продовжити розмову або пояснювати свої відповіді, але може дати уточнення.

Казка-тест «Страх». Виявити наявність страхів у дитини.

«Один хлопчик сказав собі тихо-тихо: «Як страшно!» Чого він боїться?»

Типові відповіді:

вів себе погано і тепер боїться, що його покарають;
забруднив штани і боїться, що мама буде його лаяти;
боїться темряви;
боїться собаки;
нічого не боїться, просто пожартував і т.д.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

боїться, що його вкрадуть;
боїться чудовиська, яке хоче вкрасти його і з’їсти;
боїться, що його залишать одного;
боїться Бабу Ягу;
боїться, що який-небудь звір залізе в ліжко;
боїться, що прийде злодій і вдарить його ножем;
боїться, що помре мама (тато) і т.д.
Зіткнувшись з подібними відповідями, вам слід задати додаткові, навідні запитання, щоб отримати від дитини більш детальний опис і пояснення її страхів.

Казка-тест «Слоненя». Дозволяє визначити, чи не виникає у дитини проблем у зв’язку з розвитком сексуальності.
Згідно дитячого погляду на сексуальність, пеніс є у всіх людей. Зіткнувшись з анатомічними відмінностями між статями, хлопчик пояснює їх кастрацією, яка здійснюється батьком в якості покарання за сексуальну активність. В результаті у нього виникає страх бути кастрованим. Дівчинка ж відчуває швидше брак пеніса, пояснюючи це несправедливістю.

Ціль: визначити, чи не виникає у дитини проблем у зв’язку з розвитком сексуальності. Більш конкретна ціль: виявити ставлення до комплексу кастрації.

«У одного хлопчика було слоненя, дуже приємне, з гарненьким хоботком. Одного разу він зайшов до кімнати і побачив, що у слоненяти щось змінилося. Що в нього змінилося й чому?»

Типові нормальні відповіді:

слоненя перефарбувалося в інший колір;
слоненя виросло і стало великим;
слоненя напісяло в ліжко;
воно пішло, тому що йому захотілося погуляти;
воно поранило ногу, і йому наклали гіпс і т.д.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

у слоненяти немає хобота, тому що його відрізали;
слоненя поводилося погано, тому у нього відвалився хобот;
хобот йому заважає, і воно не знає, що робити;
слоненя померло;
замість слоненяти виявилася інша тварина і т.д.
Рекомендується задати уточнюючі запитання, щоб дитина пояснила придумане нею закінчення історії, розповіла, у чому полягає погана поведінка слоненяти, за що його покарали, хто міг образити слоненя або саму дитину і т.д.

Казка-тест «Прогулянка». Дозволяє виявити, якою мірою дитина прив’язана до одного з батьків протилежної статі і ворожа до одного з батьків однієї з нею статі.
Ціль: виявити прояви Едіпового комплексу. Якою мірою дитина прив’язана до одного з батьків протилежної статі і ворожа до одного з батьків однієї з нею статі.

Едипів комплекс досягає своєї вищої точки в період від 2,5 до 5 років. Він проявляється в сексуальному потязі хлопчика до матері і в суперництві з батьком у боротьбі за матір, а у випадку з дівчинкою в точності до навпаки.

Це завдання слід проводити з урахуванням статі дитини. Оптимальний варіант, якщо казку дитині розповість один із батьків протилежної статі.

Варіант для хлопчика

«Один хлопчик пішов гуляти в ліс з мамою. Вони довго гуляли, і їм обом було добре. Коли вони повернулися додому, то побачили, що вираз обличчя у тата змінився. Який вираз обличчя був у тата і чому? »

Варіант для дівчинки

«Одна дівчинка пішла гуляти в ліс з батьком. Вони довго гуляли, і їм обом було добре. Коли вони повернулися додому, то побачили, що вираз обличчя у мами змінився. Який вираз обличчя був у мами і чому? »

Типові нормальні відповіді:

у неї задоволене обличчя, бо вони повернулися додому;
у неї стомлене обличчя, тому що вона була на роботі;
у неї було сердите обличчя, тому що вони довго не поверталися, і вона почала хвилюватися за них; вона прийшла з роботи, а вдома нікого немає і вечеря не готова;
вона зла, тому що зламалася машина, і вона не змогла її полагодити.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

їй погано, тому що вона захворіла;
вона захворіла, тому що вони пішли і залишили її одну;
вона зла, тому що, коли вони пішли гуляти, вони закрили її у будинку;
вона сердита, бо хотіла піти з ними, але вони її з собою не взяли;
вона плакала, бо думала, що вони більше не повернуться і т.д.

Казка-тест «Новина». Спробувати виявити у дитини наявність тривожного стану, невисловленого занепокоєння.
Ціль: спробувати виявити в дитини наявність тривожного стану, невисловленого занепокоєння і почуття страху, а також прихованих бажань і очікувань, про існування яких дорослі батьки можуть не здогадуватися.

«Один хлопчик (дівчинка – у варіанті для дівчаток) повернувся додому з прогулянки (тут можливі різні варіанти, з яких оповідачеві слід вибрати той, який буде найбільш близький конкретній дитині, наприклад: прийшов зі школи, з двору, де грав у футбол, від свого друга, в гостях у якого він був, і т.д.), і мама йому каже: «Добре, що ти прийшов. Мені треба сказати тобі дещо». Що саме хоче повідомити йому мама? »

Типові нормальні відповіді:

сьогодні до нас прийдуть гості;
увечері ми підемо до бабусі;
тато приніс тобі цуценя;
по радіо оголосили, що буде гроза;
подзвонила вчителька і сказала, що завтра ваш клас їде на екскурсію;
мама хотіла, щоб хлопчик сходив в магазин за молоком і т.д.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

хтось помер;
мама хоче покарати хлопчика, за те, що він пішов гуляти без дозволу;
мама хоче заборонити йому грати з сусідом з 3 поверху;
мама і тато їдуть;
вони з татом йдуть в кіно, а його залишають удома;
тато прийшов додому п’яний і вдарив маму;
завтра його поведуть до лікаря;
мама сказала, що піде завтра разом з ним в школу і т.д.

Казка-тест «Поганий сон». Можна отримати більш об’єктивну картину дитячих проблем, переживань і т.д.
Ціль: дана казка дає повну свободу самовираження, що повинно стимулювати до того, щоб торкнутися до важливої та актуальної теми. Ступінь цієї актуальності буде виражатися в тому, чи була порушена дана тема в попередніх відповідях дитини. Зв’язавши відповіді, отримані раніше з реакцією дитини на цю історію, можна буде отримати більш об’єктивну картину дитячих проблем, переживань і т.д. З цією метою можна спробувати не обмежуватися в даній казці однією відповіддю, а за допомогою додаткових запитань отримати декілька її варіантів.

«Одного разу одна дівчинка раптово прокинулася і сказала:« Мені приснився дуже поганий сон». Що побачила уві сні дівчинка?»

Типові нормальні відповіді:

не знаю, що їй приснилося;
спочатку пам’ятала, а потім забула, що снилося;
один страшний фільм жахів;
їй приснився страшний звір;
їй приснилося, як вона падає з високої гори і т.д.
Відповіді, на які слід звернути увагу:

їй приснилося, що мама (будь-який інший член сім’ї) померла;
їй наснилося, що вона померла;
її забрали незнайомі люди;
їй приснилося, що її залишили одну в лісі »і т.д.
Слід мати на увазі, що страшні сни сняться всім дітям. Основну увагу у відповідях слід звернути на повторювані мотиви. Якщо у відповідях зачіпаються теми, вже озвучені у попередніх казках, значить, ймовірно, ми маємо справу з тривожним фактором.

Джерело: psychologis.com.ua