Тест «Таланти дитини, як їх виявити» (методика А. де Хана і Г. Кафа)

Оцініть у балах (від 2 до 5) кожну характерну ознаку. Якщо якась характеристика особливо підходить — 5 балів, «добре» — 4 бали і т. д., але не менше 2 балів. Потім необхідно підбити суму балів кожного розділу. Отриману суму поділіть на кількість ознак таких талантів. Наприклад, суму балів, яка оцінює технічні здібності, необхідно поділити на шість.

І. У вашої дитини очевидні технічні здібності, якщо вона:

1) цікавиться різними механізмами і машинами;

2) любить конструювати моделі, прилади;

3) сама «докопується» до причин несправностей і «капризів» механізмів, любить загадкові несправності і збої в роботі механізмів;

4) намагається лагодити несправні механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, приладів, конструкцій, знаходить оригінальні рішення;

5) любить і вміє малювати («бачить») креслення та ескізи;

6) цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.

ІІ. Ваша дитина має музичний талант, якщо вона:

1) любить музику і музичні записи, завжди прагне туди, де можна послухати музику;

2) швидко й легко відгукується на ритм і мелодію, уважно вслухається в них і запам’ятовує;

3) якщо співає чи грає на музичному інструменті, вкладає у виконання багато почуттів і енергії, свій настрій;

4) створює власні мелодії;

5) навчилася або вчиться грати на якомусь музичному інструменті.

ІІІ. У вашої дитини здібності до дослідницької діяльності, якщо вона:

1) наділена яскраво вираженою здібністю до розуміння абстрактних понять, до узагальнень;

2) вміє точно виразити словами чужу думку або спостереження, причому нерідко висловлює це не щоби похвалитися, а для себе;

3) виявляє інтерес до науково-популярних видань, дорослих статей і книжок, випереджаючи однолітків, причому надає перевагу цій, а не розважальній літературі;

4) із задоволенням проводить час за створенням власних проектів, схем, конструкцій, колекцій;

5) не занепадає духом і ненадовго охолоджується щодо роботи, якщо її винахід не підтриманий або осміяний.

IV. Артистичний талант виявляється в дитини, якщо вона:

1) часто, коли їй бракує слів, виражає свої емоції мімікою, жестами, рухами;

2) прагне викликати емоційні реакції в інших, коли із захватом про щось розповідає;

3) змінює тональність і вираз голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;

4) із великим задоволенням виступає перед аудиторією, причому прагне, щоб її глядачами були дорослі;

5) із вражаючою легкістю «переживає» чиїсь звички, пози, вирази;

6) пластична і відкрита до всього нового;

7) любить і розуміє значення красивого або характерного одягу.

V. У вашої дитини непересічний інтелект, якщо вона:

1) добре міркує, ясно мислить, розуміє недосказане, вловлює причини й мотиви вчинків інших людей;

2) має гарну пам’ять;

3) легко й швидко вловлює нову пізнавальну інформацію;

4) ставить багато продуманих і виправданих ситуацією запитань;

5) цікавиться книжками, причому за власною програмою;

6) переганяє своїх однолітків у знаннях;

7) набагато ширше й краще за своїх однолітків інформована про події та проблеми, які не стосуються її безпосередньо;

8) має почуття власної гідності й здорового глузду, розважлива не за своїми роками;

9) дуже сприйнятлива, спостережлива, швидко реагує на все нове і несподіване в житті.

VI. Якщо у вашої дитини спортивний талант:

1) вона енергійна й увесь час намагається працювати, рухатися;

2) вона смілива до нерозсудливості і не боїться синців та ґуль;

3) вона майже завжди перемагає в «баталіях» або будь-якій спортивній грі;

4) невідомо, коли навчилася легко вправлятися з ковзанами, лижами, м’ячами;

5) краще за багатьох однолітків фізично розвинена й координує свої рухи, рухається легко, пластично;

6) замість книжок і спокійних розваг надає перевагу іграм, змаганням, навіть безцільній біганині;

7) здається, ніколи серйозно не втомлюється;

8) неважливо, цікавиться вона всіма видами спорту чи якимось одним, але в неї є свій герой-спортсмен, якого вона наслідує.

VII. У вашої дитини літературні обдарування, якщо вона:

1) розповідаючи про що-небудь, уміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головної думки;

2) любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надавати події щось нове і незвичайне;

3) вибирає у своїх оповіданнях ті слова, які добре передають емоційні почуття героїв сюжету;

4) зображує персонажів своїх фантазій живими й цікавими;

5) любить, усамітнившись, вигадувати оповідання, можливо, про власне життя.

VIII. І, нарешті, художні здібності вашої дитини можуть виявлятися в тому, що вона:

1) не знаходячи слів, вдається до малювання або ліплення задля того, щоб виразити свої почуття або настрій;

2) у своїх малюнках відтворює розмаїття предметів, людей, тварин, ситуацій, а не «зациклюється» на зображенні чогось, що цілком вийшло;

3) серйозно ставиться до витворів мистецтва, стає вдумливою і дуже серйозною, коли її увагу привертає якийсь витвір мистецтва або пейзаж;

4) із задоволенням ліпить, малює, креслить, комбінує матеріали та фарби;

5) прагне створити який-небудь твір, який очевидно має прикладне значення: прикраси для дому, одягу чи щось подібне;

6) не боїться висловлювати власну думку, навіть про класичний твір, причому може спробувати критикувати, наводячи цілком розумні аргументи.

За матеріалами: Ірина Денисюк
CREDO