БЛАГОДАТНА

БЛАГОДАТНА

БЛАГОДАТНА

Марія у таїнстві Христа

Хотів би тепер роздумати разом з вами над таїнством Пресвятої Діви Марії, слідуючи за Іваном-Павлом ІІ. Вона “остаточно увійшла в таїнство Христа через одну подію – благовіщення. Божественний посланець каже Діві: “Радуйся, благодатна, Господь з тобою!” (Лк. 1 28). І Пресвята Діва, як стверджує Євангеліє, “стривожилась цим словом і почала роздумувати в собі, що могло значити те привітання” (Лк. 1, 29). Що ж означають ці надзвичайні слова, тобто, благодатна, по-латині gratia plena, а по-грецьки kejaritoméne?” Благодатна ми говоримо, молячись кожне “Богородице Діво”.

Благодатна і благословенна

Якщо хочемо роздумувати над цими словами, спершу розглянемо, як Пресвята Діва, благодатна чи повна благодаті, також повна Божого благословення. Так Апостол Павло у посланні до Ефесян каже: “Благословен Бог і Отець Господа нашого Ісуса Христа, що благословив нас із неба всяким духовним благословенством у Христі. Бо в ньому він нас вибрав перед заснуванням світу, щоб ми були святі й бездоганні перед ним у любові. Він призначив нас наперед для себе на те, щоб ми стали його синами через Ісуса Христа, за рішенням своєї доброї волі, на хвалу слави своєї благодаті, якою він обдарував нас у любім своїм Сині. У ньому маємо відкуплення його кров’ю” (Еф. 1, 3-7). У цьому тексті послання до Ефесян, знаходимо “знаменний відповідник” того, що ангел каже Пресвятій Діві Марії. Незадовго після слів Архангела Гавриїла Пресвята Діва йде, щоб отримати інше привітання, від своєї родички Єлизавети, яка назве її “благословенною між жінками” (див. Лк. 1, 42).
Подвійне привітання
Чому “благодатна”? Чому “благословенна між жінками”? Тому що отримала те благословення, про яке нам говорить св. Павло у посланні до Ефесян: “Бог і Отець… благословив нас із неба”. Це “духовне благословення, яке стосується всіх людей” , усіх жінок усіх часів, усіх культур і мов. Це благословення, яке несе з собою повноту й універсальність (тобто, будь-яке благословення), що випливає з любові, яка в Святому Дусі єднає Отця з Сином єдиносущним. Одночасно це благословення, яке через діло Ісуса Христа проливається на історію людини з початку до кінця, на всіх людей. Тим не менше це благословення (духовне) в особливий і винятковий спосіб стосується Пресвятої Діви Марії ; тому ангел вітає Її “благодатна”, Єлизавета – “благословенна ти між жінками”. Як пояснити це подвійне привітання: ангела і св. Єлизавети? Справа в тому, що в душі цієї “дочки Сіону” у повноті проявилася “слава його благодаті”, тієї, якою Отець “обдарував нас у любім своїм Сині” . Тому, коли ангел нам каже: “Радуйся”, не говорить “Радуйся, Маріє”, а “Радуйся, благодатна!” Благодатна! Це власна назва Пресвятої Богородиці, наче б таке було її справжнє ім’я. Він кличе Діву “не по імені, записаному у цивільному реєстрі, тобто Myriam (Марія), але по новому імені: “Благодатна” .
Що таке благодать?
Чому таке ім’я? По-перше, благодать у всій Біблії означає особливий дар Бога, Бога, що є любов’ю (див. Йо. 4, 8). Плодом цієї любові є вибір: любов Бога, який вибирає цю, цього, ту чи іншу, як вибрав Діву. Цей вибір – це вічна воля Отця спасти кожного чоловіка чи жінку; наслідок цього вічного дару, цієї ласки обрання людини, це ласка, яка оживляє й освячує вибраних. У такий спосіб має місце, стає реальністю це благословення людини усіма духовними благословеннями, це бути його усиновленими дітьми … через Христа, тобто Того, Хто є улюбленим Сином Отця .
Благодатна: виняткове благословення
Благодатна означає виняткове благословення. Вже перед сотворенням світу Пресвята Діва була благословенна, вибрана стати матір’ю її Сина у момент Воплочення. Маріє з’єднана з Христом в особливий і винятковий спосіб. Так само Її полюбили у цьому вічно “улюбленому”, у цьому Сині єдиносущному з Отцем, у якому зосереджена вся слава благодаті. Тому, як каже ІІ Ватиканський Собор, Марія “виділяється серед покірних і убогих Господа, які від Нього з довір’ям очікують спасіння” .
Благодатна: духовне материнство
І що це за виняткова, особлива, єдина річ, через яку є вибрана Пресвята Діва? Вона вибрана Богом, щоб стати матір’ю його Сина, а тому благодатна. Привітання й ім’я благодатна відноситься передусім до вибору Марії матір’ю Сина Божого, що включає, що ця повнота благодаті вказує на надприродній дар, яким користується Марія, тому що була призначена і вибрана стати матір’ю Христа, і цей вибір є фундаментальним для нашого добра. Фундаментальним, тому що цей вибір здійснює божественний план спасіння усіх людей і кожного з нас. Тому вибір Марії є винятковим і єдиним. Звідси винятковість і унікальність її місця у таїнстві Христа .
Благодатна: виняткова і єдина
Марія – благодатна, gratia plena . Це особливо ясно видно у Євангелії від Луки. Божественний посланець каже: “Не бійсь, Маріє! Ти бо знайшла ласку в Бога. Ось ти зачнеш у лоні й вродиш сина й даси йому ім’я Ісус. Він буде великий і Сином Всевишнього назветься” (Лк. 1, 30-32). І коли стурбована Діва відповідає ангелу: “Як же воно станеться, коли я не знаю мужа?” (Лк. 1, 34), отримує підтвердження від ангела й пояснення попередніх слів. Ангел каже Їй: “Дух Святий зійде на тебе й сила Всевишнього тебе отінить; тому й святе, що народиться, назветься Син Божий” (Лк. 1, 35) .
Благодатна: вершина всіх ласк
Повна благодаті настільки, що тут, в цей момент, людство досягає вершини, найвищої точки ласк, дарованих коли-небудь людству Отцем. Благовіщення – це об’явлення таїнства Воплочення на початку його здійснення на землі. Це вершина всіх дарувань благодаті в історії людини і всесвіту. Марія благодатна, тому що Воплочення Слова, гіпостатичне єднання Сина Божого з людською природою реалізується і здійснюється саме в Ній. Тому Собор каже: Марія – “мати Сина Божого, а тому улюблена дочка Отця, кивот Святого Духа; з даром благодаті таким високим, таким досконалим, що випереджує усяке створіння небесне й земне” .
Благодатна: вільна від гріха
Благодатна означає ще щось: Пресвята Діва була вільна від будь-якого гріха, навіть від первородного , тому ми називаємо Її “Непорочною” (звідси походить привітання, яке колись було традиційним для нас; говорилося: “Хай живе Марія Пречиста”, і відповідалося: “Без гріха зачата”). Це означає, що з того моменту, як Вона почала існувати в лоні її матері св. Анни, у ту найпершу мить, вона вже була вільною від гріха, тому що була звільнена з огляду на заслуги її Сина на хресті. Тому читаємо в посланні до Ефесян: Бог і Отець… обдарував нас у любім своїм Сині. У ньому маємо відкуплення його кров’ю” (Еф. 1, 7). З цієї причини в багатьох документах Церкви сказано, що Пресвята Діва була відкуплена “у високий спосіб” . У Ній дається слава благодаті, у Ній, тобто у Богородиці. Тому літургія, не сумніваючись, називає Її “матір’ю свого родителя” і вітає Її словами, які Данте Аліґ’єрі вкладає в уста св. Бернарда: “Дочко твого Сина” . Марія отримує від цього нового життя повноту, що випливає з любові Сина до матері, а тому з гідності божественного материнства. У благовіщенні ангела це називається повнотою благодаті, “благодатна” .
Благодатна: ворожнеча зі злом
Благодатна означає також, що у Ній було дане радикальне протиставлення злу, ворожнеча, створена самим Богом, як сам Бог вже оголосив на початку людства (див. Бут. 3, 15). У світ прийде Син, з потомства жінки, який знищить зло гріха у його корені: розчавить голову змія (див. Бут. 3, 15). Це слова протоєвангелія. Ця ворожнеча благодатної з князем зла, проголошена на початку, підтверджується в Одкровенні, книзі про останню реальність Церкви і світу, де знову вказується на жінку, цього разу одягненої в сонце (див. Одкр. 12, 1). Тому Марія, Мати Воплоченого Слова – дослівний вираз Івана-Павла ІІ у Redemptoris Mater – знаходиться у самому центрі тієї ворожнечі, тієї боротьби, тієї війни, яка супроводжує історію людства на землі й історію самого спасіння. У цьому місці Вона, яка належить до “покірних та убогих Господа”, несе в собі, як ніяка інша людська істота, ту “славу благодаті”, якою Отець нас “обдарував нас у любім своїм Сині”. Ця благодать, ця повнота благодаті, це “благодатна” Марії надає Їй – визначає в Ній – надзвичайної величі й унікальної краси усього її буття. Він вибрав нас у Ньому (у Христі) перед заснуванням світу,… вибираючи нас наперед, щоб ми були його усиновленими дітьми (див. Еф.). Такою є Марія в очах Божих та людства. І сьогодні ми тут зібралися тому, що у якійсь мірі нас зобов’язала її велич благодатної і наше серце розбила невимовна краса її буття. Цей вибір є сильнішим, ніж увесь досвід зла і весь досвід гріха, в який ми можемо впасти; ніж уся ворожнеча, якою була позначена історія людства. У цій історії Марія продовжує бути знаком певної надії .
Благодатна: Spes nostra
Молодь повинна знати, хоче вона цього чи ні, про цю ворожнечу світу, тому що якщо вона насправді є дитиною Марії, також має брати участь у цій нестримній ворожнечі, ворожнечі, яка не знає компромісів, ворожнечі, у якій не можна торгуватися, бо або ти з Христом, або проти Нього, ти з Марією або проти Неї. Тому ми повинні довіряти більше нашій Матері небесній, благодатній, тій, яка, як співали святі всіх часів, є нашою надією, нашою “надійною надією”.
Їй довіряємо молодь усього світу, добрих і злих, усіх. Нехай на всіх зійде щедре та багате благословення, щоб ми завжди насправді визнавали її Сина, нашого єдиного Спасителя.
Завершимо фразою, яку приписують св. Григорію Неокесарійському:
“Ти була названа kejaritoméne [благодатною], тому що в Тобі захований скарб Благодаті”.

о. Карлос Міґель Буела, ВС