Як причащалися християни першого тисячоліття?

Як причащалися християни першого тисячоліття?

СВ. ПРИЧАСТЯ В ПЕРШОМУ ТИСЯЧОЛІТТІ.

1. Св. Причастя під двома видами.
У перших віках св. Церква, як на Сході, так і на Заході, знала св. Причастя тільки під двома видами, тобто, під видом хліба і вина (вживався тільки квасний хліб). Так було понад тисячу літ, аж до ХІІ-го століття, а подекуди на Заході ще до ХV-го століття. Латинська Церква у ХІІІ-му столітті починає подавати св. Причастя вірним тільки під один видом — під видом хліба. При чому вона переходить з квасного хліба на опрісноки.
У 1415 році Собор у Констанції, не зважаючи на значний опір у Церкві, видає закон, яким зобов’язує св. Причастя до одного виду. Те саме потвердив Собор у Триденті 1562 року.

2. Рішення Ватиканського Собору II.
Собор Ватиканський ІІ-ий виїмково дозволив латинській Церкві в деяких випадках приймати св. Причастя під двома видами, і в цій справі дав таке рішення: “Можна подавати Причастя під обома видами так клирикам і ченцям, як і вірним у випадках, які визначить Апостольській Престіл, за думкою єпископів: Тим, що приступають до свячень на Службі Божій їхніх свячень; тим, що складають свої чернечі обіти на Службі Божій їхньої професії; неофітам на тій Службі Божій, яка наступає після Хрищення” (Про св. Літургію, §55).

3. Східні Церкви — св. Причастя під двома видами.
Східні Церква, як католицькі, так і православні, до сьогодні затримали св. Причастя для вірних під двома видами. Тільки мароніти, вірменці і малябарці католики під впливом латинської Церкви у ХVІ-му столітті прийняли практику одного виду і латинські опрісноки.

РІЗНІ ПРАКТИКИ ЩОДО СВ. ПРИЧАСТЯ.

У різних часах були різні практики щодо Причастя вірних. Ми тут згадаємо деякі з них:

1. Первісний спосіб подавання.
Він був такий сам, як і на Тайній Вечері: хліб — на руку, а вино — з чаші. І це робили як священики, так і вірні. Всі вірні приймали окремо св. хліб на праву долоню з рук єпископа або священика, і всі за чергою пили з чаші, що її подавав диякон.
У перших віках існував також звичай побожно торкатися руками вогких після св. Причастя уст і зволожувати цими останками св. Крові свої очі, чоло
та інше. В тім проявлялася глибока віра в діяння св. Дарів, які освячують уже, чого дотикаються. Цей звичай затримався аж до VIII-го століття і на Сході, і на Заході.
Св. Кирило Єрусалимський (+386) повчає, як треба приступати до св. Причастя. “Ідучи до св. Причастя, — каже він, — не наближайся з простягненими руками або розставленими пальцями, але зроби свою ліву руку престолом для правої, бо вона має прийняти Царя, і зігнувши твою долоню, так приймай Христове Тіло, і відповідай: Амінь. Тепер обережно освяти твої очі діткнувшися св. Тіла, а опісля споживай, уважаючи, щоб не стратити ані частинки його… Запричастившись Христового Тіла, наближайся до чаші Його Крови. Не простягай своїх рук, але низько нахилившись у поставі почести і пошани, кажи: Амінь. Освяти себе приймаючи Христову Кров і заки вона ще тепла на твоїх устах, звогчи нею твої пальці і так освяти свої очі, своє чоло й інші члени твоїх змислів” (Наука 5-та).

2. Другий спосіб.
Хліб на руку, а вино з чаші через рурку з тростини. Цей звичай знаходимо ще на урочистій Літургії св. Вітця, де він причащається Пресвятою Кров’ю через срібну рурочку.

3. Третій спосіб.
Святий хліб подають щипцями з чаші під двома видами. Робили це тому, що деякі погани або єретики, або забобонні, коли брали хліб на руку, то кидали його на землю або вживали у магічних і грішних цілях.

4. Четвертий спосіб.
Святий хліб і вино на руку, але цей спосіб Церква заборонила. У православних греків і вірменів священик бере хліб пальцями і замочує його в чаші і так подає вірним до уст.

5. П’ятий спосіб.
Св. Причастя під одним видом або двома видами — до уст. З огляду на те, що вище подані способи були не практичні, а також забирали багато часу, то латинська Церква перша з VIII-го століття починає давати св. Причастя відразу до уст і переходить на опрісноки. Ще до ХІІ-го століття вона дає вірним пити з чаші, а опісля вже тільки під одним видом. Щойно після ІІ-го Ватиканського Собору латинська Церква дозволяє за бажанням вірних давати св. хліб на руку, але пити з чаші не давати, хіба у надзвичайних випадках.
У Східній Церкві (за вийнятком греків і вірменів) з VIII-го століття входить у практику вживання ложечки, якою священик подає вірним відразу до уст св. Причастя під двома видами.

з книги о. Юліяна Катрія “Божественна Літургія – джерело святості”, Місіонер,1997р.