ЩО ТАКЕ ПИВО?

[center][/center]Hа сьогоднішній день склався певний стереотип напою, який називається пивом. Бажав би я трохи розширити кругозір читача відносно цього. Надалі, під словом пиво розуміється алкогольний напій, який мав би бути приготований із солоду, дріжджів і води.

Що ж таке солод? Для його приготування, вихідний злак пророщується, подрібнюється й настоюється. Такий процес зветься «солодування».

Чому ж є використане слово «злак»? Тому, що різні народи використовували різні злаки для приготування пива. В основному, це ячмінь і пшениця, рідше – інші хлібні злаки. Для додання особливого смаку, в деякі сорти пива додаються мед, різні фрукти, трави й спеції.

Перші згадки про готування напою, який підходить до визначення пива, зустрічаються на Месопотамській глиняній табличці 7000 років до нашої ери, де описано рецепт приготування «вина із зерна». Але неможливо точно сказати, яке місце на землі було колискою пива, і що людство приготувало першим – пиво чи хліб. Жителі Месопотамії і Єгипту вперше використали процес приготування солоду із зерна. Греки ж варили пиво із необробленого зерна, доки не запозичили технології його приготування із солоду в Єгиптян. Нема достовірних відомостей про вироблення пива на території сучасної Британії до її окупації племенами англосаксів. Але при цьому відомо, що Тевтонські й Кельтські племена виготовляли Мед (Mead) із бджолиного меду й пшениці. Англійське слово «Beer» походить від Кельтського «Beor», що означає процес приготування пива в монастирях Північної Галіі, і саме їхні ченці вперше почали додавати в пиво хміль.

Коротко про термінологію

У нашій мові проблем немає, усе пиво називається пивом. Плутанина в термінології починається з етикеток із англійськими назвами – Beer, Ale, Lager, Stout…

Як розрізняти ці види пива? Як можна розуміти за назвою, що може представляти те, або інше пиво на смак (якщо, звичайно, виробник не обманює покупців?).

Спочатку слова Beer й Ale позначали різні напої – в Beer завжди додавався хміль, що не можна сказати про Ale, куди хміль цілком не додавався. Поступово, виробники пива стали додавати хміль в усі сорти, й слово Beer почало позначати «пиво взагалі» і включило в себе дві більші групи – Ale й Lager.

Ale готується настоюванням і верхньою ферментацією дріжджів при кімнатній температурі. Сюди відноситься велика кількість стилів пива, таких як Bitter, Porter, Stout, Barley Wine, Trappist, Lambic й Alt.

Що ми бачимо на етикетці пивної пляшки?

Назву пива. А ще? Ну, ще міцність. Звичайно, на цьому цікавість до етикетки закінчується, тому що ціна вказується не на ній, а на ціннику, що лежить поруч. Однак, пивна етикетка несе масу корисної інформації для любителів напою із хмелю й солоду.

Як уже було зазначено, на етикетці в обов’язковому порядку присутня назва пива. Звичайно, вона займає центральну частину етикетки (хоча є й винятки), і відіграє для покупця роль «принади» або «маяка», який допомагає знайти улюблений сорт пива на стелажі-лінійці з десятками пляшок-конкурентів.

Що можна ще довідатися, глянувши на етикетку?

Звичайно ж, тип пива. Найпоширенішими типами в нашій країні є Lager (лагер, пиво низового бродіння), Pilsner (пільзеньське, ніжно-золотаве й прозоре пиво) і ряд інших.

Крім типу пива часто вказуються його «кольори». Пиво може бути світлим (Light) або темним (Dark). Перше виробляється зі світлого або злегка підсмаженого солоду, іноді з додаванням кукурудзяного, рижового або пшеничного матеріалу. Темне пиво варять із просмаженого або копченого солоду, додаючи іноді карамелізований цукор.

Міцність пива показує об’ємний відсоток вмісту спирту для європейських марок пива, й ваговий відсоток – для американських. Це найбільш популярна характеристика пива, якщо не враховувати назву.

Практично всі виробники пишуть на своїх етикетках: «Вміст алкоголю – не менш…» Причина криється в тому, що точно пророчити результат пивоварства неможливо. Градус можна виміряти тільки тоді, коли пиво вже готове. Тому чесні броварники вказують на впакуванні точний вміст алкоголю разом з датою виробництва – саме для даної, конкретної партії пива.

Щільність та алкогольність пива

Вміст алкоголю перебуває в прямій залежності від щільності. Густота й концентрація сухих речовин дає матеріал для ферментації та утворення алкоголю і, відповідно, чим більша щільність – тим вищий градус.

Звичайне пиво з 5% вмістом алкоголю виходить при щільності сусла не менше 12-13%. Для міцності 5,6% щільність повинна бути 14-16%. Існують сорти пива з міцністю до 11%, але й густина у них – 27-29%!

Якщо ви купуєте пиво з високим вмістом алкоголю й низькою щільністю можна зі стовідсотковою гарантією сказати, що вам продали звичайного «йоржа», тобто пиво, кріплене спиртом.

Калорійність.

Отут все зрозуміло. Якщо ви не боретеся за об’єм талії – ця інформація не для вас. Хоча, відразу можна сказати, що пивне черевце прикрашає далеко не всіх.

Залежно від способу консервації пива та зберігання, зазначених на пляшці, пиво може бути різним. Непастеризоване пиво без додавання консервантів зберігається всього кілька днів. Найпоширеніший консервант для пива – аскорбінова кислота. Чесні виробники згадують про це на етикетках своїх продуктів. А за німецьким «законом про чистоту пива» 1516 року, використання домішок у пивоварстві заборонено зовсім. Тому все німецьке пиво пастеризується. У нас цей процес освоєний далеко не всіма заводами. Ніколи не вживайте пиво з минулим терміном придатності! Повірте, краще пройти пару зайвих кварталів до наступного магазину й придбати свіже пиво там, ніж лежати вдома (або, не дай Боже, у лікарні!) з харчовим отруєнням.

Крім цього, на етикетці вказуються літраж пляшки, стандарт, за яким пиво було зварено, значок проходження сертифікації і ряд іншої інформації, також дуже цінної для споживача.

Тепер, озброївшись поповненими знаннями, ви можете сміло прямувати до найближчого магазину, купити пінний напій і насолоджуватись цим харчовим продуктом, ще й пригощаючи інших!

Тільки пам’ятайте, що насамперед, це для вас приваба, щоб за власні гроші, отримати, як правило, не автентичний продукт.

А якщо вдасться і автентичний – то в обох випадках повинні зважати на усі наслідки описані тут, і ще ті, які неописані чи недосліджені!

Якщо здоровий глузд не працює, а маловірство тяготить, то досліджуймо і експериментуймо над собою, бо ж нам настирливо впоюють рекламою, що це для нас «дуже приємно і корисно». Наскільки кому корисно і приємно – вирішуймо самі.

Бізнес виробництва пива зараз дуже і дуже дохідний. Реклама на пиво працює і спрацьовує в найбільшому обсязі. В «пивоманію» втягнено мільйони осіб – доходи міряються мільярдами.

З книги «Що несе з собою хвороба алкоголозіму?»
Видано з ініціативи міжєпархіальної підкомісії УГКЦ «За тверезість життя».
Тернопіль 2007

о.д. Леонід Костко

* В статті використано матеріали: сайту www.shkolazhizni.ru, газета «Екклесиаст», публікації Крюкова А., Гакова А.