Домашня Церква » Життя в Ісусі Христі » Марія Мати Церкви » КУЛЬТ ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ В НАШІЙ ЛІТУРГІЇ

 

КУЛЬТ ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ В НАШІЙ ЛІТУРГІЇ

Автор: Мирон Шкробут від 1-12-2015, 22:54, переглянули: 2774

КУЛЬТ  ПРЕСВЯТОЇ  БОГОРОДИЦІ  В  НАШІЙ  ЛІТУРГІЇ
КУЛЬТ ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ В НАШІЙ ЛІТУРГІЇ


Одною з найкращих рис традиції Східньої Церкви є давнє і постійне, глибоке і загальне почитання Пречистої Діви Марії. Це почитання тягнеться золотою ниткою від апостольських часів аж до сьогодення.
Головне джерело цього Марійського культу — це наша Східня Літургія. Під Літургією розуміємо тут не тільки св. Безкровну Жертву Служби Божої, але й ціле наше церковне правило, параклис, акафісти і молебні. В нашій східній Літургії криється увесь культ і все Марійське богословіє Східної Церкви. Тож поясняючи св. Літургію, хочемо взяти до уваги і культ Пресвятої Богородиці в нашій Літургії.

КУЛЬТ БОГОМАТЕРІ — ЗНАМЕННА РИСА СХІДНОЇ ЦЕРКВИ.

Культ Пресвятої Богородиці у Східній Церкві виріс на основі культу Христа Господа і він нерозривно пов'язаний з Його культом. Як нема Марії без Христа, так нема Христа без Марії. Де Ісус, там Марія і де Марія, там Ісус.
1. Давність культу Марії.
Цей культ надзвичайно давній і сягає апостольських часів. Перші Отці Східної Церкви були першими почитателями Божої Матері. Св. мученик Юстин (+ к. 165), св. Іриней (+202), Тертуліян (+ к. 210) називають Марію другою Євою. Церковний письменник Оріген (+254) перший дав їй титул "Богородиця". Св. Єфрем Сирін (+373) був першим поетом Божої Матері. Він уложив на її честь біля 50-ти гімнів. Св. Епіфан Кипрський (+403) називає її "Вседівою". Єфеський Собор у 431 році проголошенням догми про Богоматеринство Марії кладе догматичну основу під культ Пречистої Діви Марії. Відтепер Східна Церква сотні років взиватиме: "Пресвята Богородице, спаси нас".
2. Культ Марії усіма улюблений.
Культ Пресвятої Богородиці у Східній Церкві не тільки предавній, але й усіма улюблений. Він улюблений св. Отцями і Вчителями св. Церкви, улюблений у східному чернецтві, улюблений усіма вірними і цілою Церквою в усі часи. Великий знавець східних Літургій, священик і професор Максиміліян Саксонський заявляє: "Східні так дуже зжилися з культом Божої Матері, що того, хто її не почитає уважають майже за безбожника і нехристиянина" (Про східні Літургії).

ДУХ СХІДНИХ ЛІТУРГІЙ — НАСКРІЗЬ МАРІЙСЬКИЙ.

Загальний і глибокий Марійський культ Східної Церкви проявляється передусім у Літургіях. Він став її інтегральною і нерозлучною частиною.
У нашій св. Літургії і цілому нашому церковному правилі цей культ виступає у різних формах. Про це свідчать наші літургійні молитви, єктенії, гімни, стихири, світильні, сідальні та канони і сотні Богородичних, якими завершується кожна, навіть найменша, частина нашої богослужби. А що сказати про акафіст на честь Божої Матері? Його можна назвати архитвором церковної поезії Східної Церкви. А що сказати про безліч Божих храмів на честь Пречистої Діви Марії, про Богородичні празники та сотні, тисячі Марійських ікон?
Слуга Божий митр. А. Шептицький, ЧСВВ, дає таке окреслення Богородичного культу в нашій Літургії: "В нашому обряді та честь над честями, те почитання вище всякого почитання, яким ставимо Богородицю понад усі можливі достоїнства сотворінь, нижче одного тільки в Тройці єдиного Бога, висказане дуже вимовно в багатьох літургійних практиках і установах... Крім того, молитви до Богородиці так вплітаються в кожноденну службу, що всі обрядові молитви є паче безпереривним гімном у честь її святосте й величі" (Про почитання святих).

ЛІТУРГІЙНИЙ КУЛЬТ БОГОРОДИЦІ — ГЛИБОКО ДОГМАТИЧНИЙ.


1. Привілей Богоматеринства.
Основу Богородичного культу нашої св. Літургії творить її привілей Богоматеринства, з яким тісно пов'язані інші її привілеї: дівицтва і заступництва та непорочного зачаття. Ці прецінні привілеї найкраще вказують її гідність, достоїнство, непорочність і святість, її ролю у відкупленій та її ролю тепер у небі. В нашій Літургії і богослужбах ми постійно чуємо оці величні титули: Богородиця, Богомати, Діва й Мати, Вседіва, Владичиця, Цариця, Заступниця і Покровителька.

2. Св. Літургія дає Богородиці найвищі титули.
Під час св. Літургії по освяченні священик проголошує: "Ще приносимо Тобі оцю духовну і безкровну службу..'. Особливо за Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію". Тут наша Літургія дає Пресвятій Богородиці сім найкращих титулів. Ці титули чуємо на кожній єктенії нашої св. Літургії і нашого церковного правила.
На цей заклик священика, вірні звеличують Пресвяту Богоматір найкращим її гімном: "Достойно є, воістину, величати блаженною Тебе, Богородицю, всеблаженну і пренепорочну, і Матір Бога нашого. Чеснішу від херувимів і незрівнянно славнішу від серафимів, що без зотліния Бога Слово породила, сущу Богородицю, Тебе величаємо".
Наша улюблена молитва "Під Твою милість" — це найстарша молитва до Божої Матері, де вона вже має титул Богородиці. Текст цієї молитви знайдено на папірусі Ш-го століття.

3. Пресвята Богородиця — Вседіва.
Пресвята Богородиця — не тільки Мати, але і Вседіва перед різдвом, в різдві і по різдві.
На Богородичнім першого Часу ми звертаємося до Неї: "Чим назвемо Тебе, Благодатна? Небом? — Ти бо засяяла нам Сонце правди. Раєм? — Ти бо виростила нам Квіт нетління. Дівою? — Ти бо зостала нетлінна. Чистою Матір'ю? — Ти бо носила на своїх руках Сина, всіх Бога. Його ж моли за спасіння душ наших".

4. Пречиста Діва Марія — наша Покровителька.
Пречиста Діва Марія не тільки Богомати і Вседіва, але й наша Заступниця і Покровителька в небі. Цей титул надзвичайно часто промовляємо у нашій Літургії. Віра в її постійне заступництво перед Богом створила у візантійській Церкві свято Покрова, улюблене і глибоко шановане в нашому народі.
Її могутнє заступництво і Покров у багатьох випадках є головним змістом різних Богородичних, гімнів, стихир і молитов. Канон молебний до Пресвятої Богородиці передусім величає її заступництво, покров і милосердя.
Св. Єфрем Сирін з цього приводу каже: "Багато імен має Марія і мені приємно ними її називати. Вона — це нове небо, бо в Ній Цар царів мешкав... Вона — це винна лоза, що в надприродний спосіб видала виноград як овоч... Вона — це джерело, з якого витрисла жива вода для спрагнених і ті, що її п'ють, видають стократний овоч... Того, що Його носять херувими, носили руки Марії; Бога, що Його всесвіт не може охопити, могла носити Марія" (Проповіді на Христове Різдво).
Культ Пресвятої Богородиці в нашій Літургії мав великий вплив на розвій і плекання її культу в нашому народі. Символом того культу є славна запрестольна ікона-мозаїка Богоматері (Оранта) у Софійському Соборі князя Ярослава Мудрого в Києві. Тут Вона з піднесеними руками молиться за князя і ввесь народ. Цій іконі наш народ дав назву "Нерушима Стіна", тому, що в народі живе давнє повір'я, що як ця ікона довгі сотні років пережила всяку руїну, так і наш народ під Покровом Божої Матері переживе всяке лихоліття і ще зазнає давньої слави. Віра в могутній Покров Богоматері нашого народу сповнилась на наших очах, бо ми осягнули повну свободу і самостійність української держави. Тож, наш нарід, як колись, так і сьогодні, сотнями і тисячами іде і припадає до престолів Божої Матері, щоб їй віддати честь як Божій Матері і як Матері, Цариці і Покровительці українського народу і самостійності України.


з книги о. Юліяна Катрія "Божественна Літургія - джерело святості", Місіонер,1997р.



Категорія: Марія Мати Церкви, Літургія

Шановний відвідувачу, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Ми рекомендуємо Вам Зареєструватися або увійти на сайт під своїм ім'ям.

Додавання коментаря

Им'я:*
E-Mail:
Коментар: